Skip to content

Sammy Slabbinck

Re-Animator.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on reddit
Share on email

Dat we hier allemaal fan zijn van Sammy Slabbinck steken we niet onder stoelen of banken. Het is dus met trots en tromgeroffel dat we Sammy verwelkomen in de showroom. En onder het motto “Support living Artists” Alle werken die hier hangen zijn te koop!

www.sammyslabbinck.com
(Lees door onder foto)

In een verlaten landschap beklimmen piepkleine alpinisten het been van een buitenmaatse vrouw, er zwemmen hele families in een bord blauwe soep, een rotsmassief sluipt dreigend naar een stad of een stoere cowboy zit schrijlings op een klein vogeltje. De Belgische kunstenaar Sammy Slabbinck (Brugge-1977) knipt en plakt oude beelden tot licht surrealistische collages vol wrange humor en sluwe observaties. 

Slabbinck noemt zich met tongue in cheek een ‘re-animator’: hij redt beelden uit vaak lang ter ziele gegane vrouwen- of blootbladen, auto- of popmagazines en bezorgt ze een nieuw leven. Hij heeft een voorkeur voor de onschuld en het optimisme van jaren vijftig tot zeventig. De uitwassen van onze consumentenmaatschappij zijn, niet verrassend, een geliefkoosd thema. Maar ook de relaties tussen mannen en vrouwen blijven hem intrigeren.

De collages maakt hij pas een jaar of acht. Veel familieleden zijn kunstenaars, maar hij was niet van plan dat pad te kiezen. Hij ging kunstwetenschappen studeren, maar kreeg daar snel genoeg van. ‘Ze legden grids op schilderijen om de compositie te bepalen. Hij ging in galeries werken, begon er zelf één en maakte zijn eerste collage toen hij met het plan speelde om een eigen lijn postkaarten te ontwerpen.

Dat opende een schatkamer aan beelden en ideeën, gevoed door de collages van Terry Gilliam voor Monty Python’s flying circus die hij als kind op tv zag, de surrealistische objecten die hij in het atelier van zijn vader had gezien, pop art – die hij ooit ‘rock and roll on canvas’ noemde – en popcultuur in het algemeen.

Internationale merken zoals Ford, Disney, Samsung, Gucci en Hermès, Belgische publicaties ( DeMorgen, Humo, Knack etc) en muzikale acts van de Verenigde Staten (oa Leonard Cohen ) tot Zuid-Korea deden er hun voordeel mee. In hun kielzog ontdekt een groeiend leger fans zijn eigenzinnige, licht absurde kijk op de wereld.

Tekst : Inge Schelstraete

Ready to talk?